Co jest trudniejsze w erze chrześcijaństwa: wskrzesić czy pochować?
Wykład i spotkanie z Jalalem Toufikiem

Muzeum Sztuki Nowoczesnej zaprasza na inaugurujący cykl wydarzeń wokół wystawy „Gdyby dwa morza miały się spotkać” wykład libańskiego artysty, filmowca, pisarza i jednego z najbardziej wpływowych teoretyków Bliskiego Wschodu.

W swoim wykładzie Jalal Toufic podejmie kluczową dla wystawy koncepcję „barzakh” w ujęciu sufickiego mędrca Ibn ‘Arabiego. Dosłownie pojęcie to oznacza “przesmyk”, niewidzialną linię, która dzieli “dwa morza” o dwóch odrębnych temperaturach, stopniach zasolenia i gęstości. Natomiast Ibn ‘Arabi posługuje się tym pojęciem do “określenia czegoś, co jednocześnie dzieli i łączy dwie rzeczy”. Zatem dla Ibn ‘Arabiego „barzakh” to przestrzeń pomiędzy życiem a śmiercią, pomiędzy tym, co cielesne i niecielesne, materialne i niematerialne, przedmiotowe i podmiotowe, pomiędzy ciałem a duszą.

Ta przestrzeń między życiem a śmiercią lub ich współistnienie stanowi jeden z głównych wątków w twórczości Jalala Toufika, który sam siebie określa jako „zmarły za życia”. Punktem wyjścia dla jego rozważań stanie się scena z filmu „Hiroszima, moja miłość” (1959) w reżyserii Alaina Resnaisa.

Jalal Toufic jest myślicielem i śmiertelnikiem. Urodził się w 1962 roku Bejrucie albo Bagdadzie, umarł za życia w 1989 roku w Evaston w stanie Illinois.

W ostatnim czasie uczestniczył w takich wydarzeniach, jak: 11. Biennale w Szardży, 9. Biennale w Szanghaju, Documenta (13), a także w wystawach “Six Lines of Flight” (w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w San Francisco) oraz “A History: Art, Architecture, and Design, from the 1980s Until Today” (Centrum Pompidou). W 2011 roku był gościem programu Artists-in-Berlin. W latach 2013-2014 wraz z Antonem Vidoklem prowadził 3. edycją programu Home Workspace tworzonego przez instytucję Ashkal Alwan w Bejrucie.

Jego książki, spośród których wiele opublikowało wydawnictwo Fothcoming Books, dostępne są na stronie www.jalaltoufic.com.

Zobacz także:

Inne wydarzenia z tego cyklu: